Nu we ons in de anderhalve meter-samenleving bevinden is een nieuwe inrichting van de kantoorruimte en de werkplek essentieel. Na maanden van (fulltime) thuiswerken is het bij veel bedrijven mogelijk om weer een aantal dagen op kantoor te werken. Hoewel we weer terugkeren naar het vertrouwde kantoor zal de manier van werken veranderen. We zullen geregeld naar kantoor gaan en dit combineren met het huidige thuiswerken. Het hybride werken oftewel flexwerken zal de standaard in vele bedrijfssectoren gaan worden.
Zowel thuis als op kantoor werken heeft voordelen en een combinatie hiervan bevordert de productiviteit en het werkplezier. Een belangrijke eerste stap bij het hybride werken is voor werkgevers de herinrichting van het huidige kantoor. Voor werknemers is dit het inrichten van een comfortabele thuiswerkplek. Doordat veel kantoorruimtes niet over de nodige capaciteit beschikken om elke collega een ergonomisch bureau te bieden, worden er flexwerkplekken ingericht.
Bent u benieuwd hoe u flexplekken creëert en de anderhalve meter samenleving op de werkvloer doorvoert? Wij van Via-Direct delen graag onze tips!
Welke punten zijn belangrijk bij de inrichting van de flexwerkplekken in uw 1,5 meter kantoor? Lees hieronder onze 7 tips voor werkgevers. Uw nieuwe 1,5 kantoor is binnen handbereik!
1.Plaats bureaus verder uit elkaar en gebruik scheidingswanden
Bij het (her)inrichten van uw kantoor is het verder uit elkaar plaatsen van bureaus een belangrijke eerste stap. Het gebruik van ruim opgezette bureaus waarbij rekening wordt gehouden met de nodige afstand door middel van scheidingswanden is aan te bevelen. De scheidingswanden beperken het contact tussen werknemers voor het creëren van een veilige werkplek. De akoestische wanden zijn ideaal om ruimtes af te schermen en omgevingsprikkels te verminderen. De wanden plaatst u tussen de bureaus of in een vergaderruimte om in rust te kunnen overleggen.
Goed alternatief zijn onze scherp geprijsde akoestische bureauschermen van hoogwaardig en gerecycled materiaal. Deze bureauschermen zijn in verschillende maten en kleuren leverbaar. De geluid reducerende en geluidsabsorberende eigenschappen maken deze schermen waardevol. De akoestische panelen dempen omgevingsgeluiden en dragen bij aan een hogere productiviteit van uw medewerkers.
Is er niet genoeg plek voor akoestische panelen? Het plaatsen van een complete set plexiglas bureauschermen of spatschermen op de bureaus kan uitkomst bieden. Plexiglas scheidingswanden zijn transparant en kunt u met behulp van de meegeleverde klembeugels makkelijk tussen bureaus, banken en werkplekken plaatsen. Deze wanden zijn in verschillende maten leverbaar en bieden iedereen een hygiënische en beschermde omgeving. Tegelijkertijd bieden deze transparante wanden een open en vrij uitzicht op de werkvloer. Ontdek de akoestische wanden en bureauschermen van een kwaliteitsmerk als Dutchcreen.
Bekijk alle akoestische wanden
Bekijk alle akoestische bureauschermen
Bekijk alle plexiglas bureauschermen
2. Creëer afstand in de vergaderruimte met minder stoelen
Naast de kantoorruimte is vervolgens de opzet van de vergaderruimte en kantine een belangrijk punt op uw checklist. De vergaderruimte is normaliter een plek waar collega’s dichtbij elkaar zitten om te brainstormen. Om tijdens het vergaderen de nodige 1,5 meter afstand te waarborgen is de grootte van de ruimte en een ruime vergadertafel met minder stoelen noodzakelijk. Zo voorkomt u dat collega’s dicht bij elkaar gaan zitten.
Indien gewenst kunt u ervoor kiezen om ook plexiglas op de vergadertafel te plaatsen. Medewerkers die een dag thuiswerken kunnen via online videobellen op afstand aan de vergadering deelnemen. Benieuwd welke vergadertafel bij uw huidige kantoorinrichting past? Ontdek online ons uitgebreide assortiment vergadertafels.
Heeft u wekelijks een brainstormsessie met collega’s? Dan zijn onze ergonomische bureaukrukken een perfecte aanvulling op uw huidige kantoorinrichting. Met een ergonomische bureaukruk van het merk Upstaa kunt u het zitten en staan afwisselen. Uw rug- en zitspieren worden hierdoor automatisch aan het werk gezet om u in balans te houden. Benieuwd naar onze nieuwe collectie ergonomische bureaukrukken?
Bekijk alle ergonomische bureaukrukken
3.Zorg voor een grondige schoonmaak van bureaustoelen
Uiteraard is het zeer wenselijk dat alle bureaustoelen op kantoor regelmatig en grondig gereinigd worden. Met speciale reinigingsmiddelen zorgt u ervoor dat elke medewerker verzekerd is van een schone stoel. Wel zo hygiënisch voor alle flexwerkers.
4.Zorg voor voldoende zeep en reinigen werkplek
Om besmettingsgevaar te voorkomen is het zorgdragen van voldoende zeepdispensers en desinfectiegel in sanitaire ruimtes van belang. Handdoekjes vervangen voor papieren tissues en het reinigen van deurklinken met desinfectiemiddel zijn het devies. Verstandig is dat elke werknemer zijn eigen toetsenbord, muis, werkruimte en smartphone desinfecteert. Wat dacht u van het inzetten van onze desinfectiepalen op de werkvloer? Zowel medewerkers als bezoekers kunnen met deze desinfectiepalen contactloos hun handen desinfecteren en hiermee wordt de verspreiding van bacteriën voorkomen.
5.Creëer flexwerkplekken en maak gebruik van lockers
Wanneer u het flexwerken integreert in uw bedrijf is het belangrijk om flexwerkers op kantoor een vaste werkplek met eigen computer, muis en toetsenbord gedurende de dag te geven. Halverwege de dag wisselen van werkplek op kantoor is niet mogelijk. Op deze manier voorkomt u verspreiding van het virus. Naast de ruim opgezette bureaus is het gebruik van lockers efficiënt. Persoonlijke bezittingen zoals opladers, toetsenborden, rekenmachines, notitieblokken en schrijfgerei kunnen in de lockerkast worden opgeborgen. Ideaal als uw medewerkers met de trein of fiets naar het werk komen en hun persoonlijke spullen moeilijk elke dag kunnen meenemen.
6.Creëer looproutes op kantoor
Om op een veilige manier op kantoor te werken is het creëren van looproutes belangrijk. Door een speciale bewegwijzering met pijlen is het voor iedereen duidelijk in welke richting zij dienen te lopen. De kans op een mogelijke botsing tussen collega’s en daarmee een mogelijke besmetting wordt hierdoor aanzienlijk kleiner. Met onze speciale afzetpalen kunt u makkelijk de 1,5 meter afstand creëren en looproutes in uw bedrijfspand aanduiden.
7.Zorg voor een ruime ontvangstruimte
Tot slot is een rustige ontvangstruimte belangrijk voor het verwelkomen van bezoekers of klanten. Een comfortabele wachtkamerbank of fauteuil bij de receptie zorgt voor een goede eerste indruk bij binnenkomst. Uw klanten en bezoekers kunnen op de wachtkamerbank ontspannen plaatsnemen en uw medewerkers kunnen de ruimte gebruiken voor een kort werkoverleg of telefoongesprek. Ontdek welke akoestische banken en lounge fauteuils bij uw huisstijl passen. Met een paar trendy gekleurde designpoefen van het merk Buzzispace maakt u de ontvangstruimte compleet.
Bekijk alle wachtkamerbanken en fauteuils
Bekijk alle poefen
Aan het thuiswerken zijn we inmiddels allemaal gewend. Misschien beschikt u thuis wel over een eigen werkkamer, heeft u in de woonkamer een kleine werkhoek ingericht of werkt u thuis gewoon aan de keukentafel. Waar u ook werkt, het creëren van een ergonomisch verantwoorde werkplek is en blijft een must. Via-Direct biedt alle middelen om op een ergonomische verantwoorde manier te werken.
Wij geven u de volgende tips voor het inrichten van uw thuiskantoor:
1.Creëer een comfortabele werkplek met zit-sta bureau
Een belangrijke stap bij de inrichting van uw thuiskantoor is de aanschaf van ergonomisch kantoormeubilair. Aangezien u gemiddeld acht uur lang op een stoel achter uw bureau zit in dezelfde houding kunnen klachten als vermoeidheid, pijn in de rug, nek en benen en concentratieproblemen optreden. Deze klachten zijn niet bevorderlijk voor uw werkprestaties en lichamelijke gezondheid. Topmerken zoals Actiforce bieden elektrisch verstelbare zit-sta bureaus met een stijlvol en modern design.
Met de aanschaf van een zit-sta bureau wisselt u met behulp van een up-down switch makkelijk van houding en wordt uw bloedsomloop gestimuleerd. Uw hersenen ontvangen de juiste dosis energie. Bovendien zult u zich fitter voelen, bent u productiever en kunt u zich beter concentreren. Ontdek ons aanbod zit-sta bureaus online en ervaar zelf het comfort.
Bent u al in het bezit van een zit-sta bureau maar mist u nog een nieuwe bureaustoel in uw thuiskantoor? Bij Via-Direct vindt u een uitgebreid assortiment ergonomische bureaustoelen met instelopties zoals een kantelmechanisme, hoogteverstelling van zitting en rug, verstelbare lendensteun en 3 of 4 dimensionaal verstelbare armleuningen. Ontdek het positieve effect van de innovatieve bureaustoelen van het groene Duitse merk Prosedia of een van onze andere topmerken.
Bekijk alle ergonomische bureaustoelen
Werkt u thuis altijd op een laptop? Dan zijn onze laptopstandaarden een aanwinst. Deze handige verhogers zijn eenvoudig te monteren en maken het mogelijk om makkelijk staand te werken. Heeft u geen mogelijkheid om uw bureaublad los te koppelen van het onderstel? Dan is de zit-sta verhoger voor u de beste oplossing. Deze plaatst u gemakkelijk op uw huidige bureau zonder enige aanpassing.
2.Blijf in beweging
Tijdens een thuiswerkdag is het evenals op kantoor belangrijk om in beweging te blijven. Het afwisselen tussen staand en zittend werken is effectief om geconcentreerd te werken en productief en gezond te blijven. Probeer meerdere korte pauzes in te lassen en voer gedurende de werkdag een paar kleine activiteiten uit. De was ophangen, een ontspanningsoefening of tijdens de lunchpauze een blokje rondom het huis lopen zijn enkele ideeën.
Bent u al overtuigd om uw kantoor en thuiswerkplek in te richten naar de nieuwe 1,5 meter standaard? Laat u online inspireren door de nieuwste ergonomische voorzieningen van Via-Direct. Voor deskundig advies maakt u vrijblijvend een afspraak voor een bezoek in onze showroom in Soest.