Geluidsoverlast op kantoor: gevolgen en oplossingen

De kantoortuin staat bekend als een gezellige maar toch ook vooral lawaaiige plek. Maar hoe lawaaiig is dat nu precies? Vanaf hoeveel decibel wordt het lastig om te concentreren of is geluid schadelijk voor je gezondheid? 

Geluidsoverlast op kantoor

Een teveel aan geluid op kantoor is zo gebeurd: een printer die lawaai maakt, een collega die een telefoontje afhandelt of iets komt vragen, een koffiemachine die opeens koffie gaat malen (ja, het is een ding). En dan hebben we het nog niet eens over geluiden van buitenaf. Op dit moment wordt er naast ons kantoor een garage gebouwd en het is niet het meest luide dat u in uw leven gaat horen, maar u hoort de bouwvakkers roepen, hun gereedschap brommen etc. Punt moge duidelijk zijn: we leven in een lawaaiige wereld (en dan heb ik nog niet eens alles genoemd)!

Wanneer is geluidsoverlast schadelijk?

Al die geluiden halen iemand snel uit zijn of haar concentratie en kunnen de arbeidsproductiviteit flink doen afnemen maar zijn er andere gevolgen voor de gezondheid bijvoorbeeld? Op korte termijn vaak niet, dat is inderdaad meer een verstoorde focus en wat de Engelsen zo mooi noemen scatterbrain. Op de lange termijn echter, kunt u zich meer gestrest gaan voelen, kan het gevolgen voor uw hart hebben of gehoorschade opleveren.

Geluid op kantoor levert stress op

Uit onderzoek is gebleken dat al bij een blootstelling van 3 uur aan 55 tot 65 decibel aan geluid, bepaalde stresshormonen geactiveerd worden ondanks dat het persoon in kwestie zich niet gestrest voelt.[1] In dit onderzoek werd gekeken naar normaal kantoorgeluid in tegenstelling tot voorgaande onderzoeken waar alleen werd gekeken naar luide geluiden. De proefpersonen waren ervaren kantoormedewerkers die simpele taken uitvoerden zoals het uittikken van verslagen, het waren mensen zoals u en ik. Een ander opmerkelijke uitslag van hetzelfde onderzoek was dat er door de stress minder ergonomische aanpassingen in het meubilair werden gemaakt. Dit betekent dus dat de dure ergonomische oplossingen waardeloos zijn als het lichaam stress registreert.

En ook kans op hartfalen

Uit Duits onderzoek is gebleken dat onder bijna vergelijkbare omstandigheden zoals die hierboven omschreven de hartslag richting risicolevels voor een hartaanval stijgt.[2]

Wanneer is er sprake van gehoorschade?

Geluiden vanaf 80 decibel zijn na langdurige blootstelling (langer dan 8 uur per dag) zijn schadelijk voor het gehoor en geluiden van 120 decibel leverden direct gehoorschade op. Op dit moment is de arbonorm 80 decibel. Hieronder vindt u een afbeelding met referentie en hoeveel decibel verschillende geluiden zijn.

Doe een test!

Meten is weten zeggen ze, en in dit geval is het maar al te waar! In de Google Play Store of de App Store kunt u verschillende appjes vinden die middels de microfoon op uw telefoon het aantal decibellen meet. De app van de FNV meet een paar seconden en geeft vervolgens aan wanneer u in een ‘gevarenzone’ zit. De ‘Geluidsmeter’ maakt een opname tot u die stopzet en dat kan dus een paar minuten doorgaan waardoor u een duidelijker beeld van de situatie.

Waar bovenstaande appjes vooral handig zijn om bewustzijn rondom geluid en de gevolgen daarvan op de lange termijn te scheppen, is het geen oplossing. Om echt goed beeld te krijgen van het geluid op kantoor is het aan te raden om een professionele test uit te laten voeren die ook rekening houdt met zaken als nagalm. Wanneer u dat weet kunt u pas een auditief prettige omgeving creëeren.

Oplossingen geluidsoverlast in de kantoortuin

Omdat een testje zoals hierboven beschreven staat alleen gaat over hoeveel decibel er geproduceerd wordt en niet in over hoeveel last werknemers ondervinden is het aan te raden een rondvraag te doen. De oplossingen zijn ontelbaar en met wat creativiteit hoeft u helemaal niet het hele kantoor om te gooien.

  1. U kan gaan kijken naar akoestische producten (baffles, scheidingswanden, behang, lampenkappen etc.) om het geluid meer te dempen zodat het zich niet door een ruimte verspreidt of gaat galmen. 
  2. Als werkgever kunt u ook stilte of concentratieplekken maken voor de werknemers die zich moeten focussen. Lees hier voor meer informatie
  3. En als werknemer kan het lonen om te investeren in noise cancelling headphones wanneer u wat muziek speelt dat niet te luid is, kan dit ontzettend helpen want u hoort vrij weinig meer (gevaar is wel dat u schrikt wanneer er opeens iemand aan uw bureau staat dus gebruiken op eigen risico).
Lees hier meer blogs over akoestiek!

[1] G. Evans en D. Johnson, ‘Stress and Open-Office Noise’, Journal of Applied Psychology, 2000, Vol. 85, No. 5, 779-783, aldaar 781.

[2] S. Willich,  K. Wegscheider,  M. Stallmann,  T. Keil, ‘Noise burden and the risk of myocardial infarction’, European Heart Journal, Volume 27, Issue 3, 1 February 2006, Pages 276–282, https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehi658