5 Tips voor een gezonde werkplek

We spenderen een groot deel van ons leven aan werken voor een baas of voor jezelf. Het is dus wel prettig als je wat aandacht geeft aan je gezondheid tijdens de werktijden. Met de volgende 5 tips zal je dagelijks een stuk gezonder gaan werken en dus leven.

1. Afwisselend zittend en staand werken achter je bureau

‘Zitten is het nieuwe roken’ is een uitspraak die niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Te lang achter je bureau zitten komt de gezondheid nou niet bepaald ten goede. Een afwisselende werkhouding helpt je gezond de werkweek door te komen. Om ‘luie’ spiergroepen toch lekker aan het werk te zetten en andere spiergroepen even te ontlasten, kan je het beste gebruik maken van een zit-sta bureau. Met één druk op de knop stel je de juiste hoogte in om staand te werken en met hetzelfde gemak breng je het bureau weer omlaag. Werken aan zit-sta bureaus vermindert het risico op zowel lichamelijke en fysieke klachten en dergelijke bureaus zijn bovendien niet veel duurder dan reguliere bureaus. Wil je een kantoor helemaal ergonomisch verantwoord inrichten in het kader van dynamisch werken? Dan kan je de zit-sta bureaus ook gebruiken in combinatie met bureaufietsen, zoals de bureaufiets Tournette, of ergonomische zit-sta hulpen.

2. Planten voor een gezondere lucht

Planten zijn misschien niet het eerste waar je aan denkt als het gaat om een ‘gezonde werkplek’, maar de aanwezigheid ervan kan wel degelijk een groot verschil maken. Planten beschikken namelijk over de geweldige eigenschap dat ze de lucht in een ruimte zuiveren. Veel planten kunnen chemische verbindingen afbreken, waardoor de lucht een stuk gezonder en aangenamer wordt. Daarnaast verbeteren planten de luchtvochtigheid. Hierdoor zullen gezondheidsklachten ten gevolge van een te droge lucht, zoals hoofdpijn, hoesten, en geïrriteerde ogen, verdwijnen. Planten hoeven gelukkig niet veel geld te kosten, voor een paar tientjes kan je een kantoor al aardig vullen!

3. Zorg voor een goede ergonomische bureaustoel

Met een ergonomisch zit-sta bureau ben je al een heel eind, maar een goede ergonomische bureaustoel is minstens zo belangrijk! Een deel van de dag breng je vanzelfsprekend zittend door op kantoor. Niets is vervelender dan een bureaustoel die niet goed ingesteld kan worden op de persoon die er gebruik van maakt. Daarnaast zijn niet alle bureaustoelen geschikt om langer dan 3 uur in door te brengen. Vroeger waren alle bureaustoelen unisex, maar toch meer ontworpen voor mannen dan voor vrouwen. Tegenwoordig ligt dat gelukkig anders en zijn er ergonomische bureaustoelen te koop speciaal voor vrouwen, zoals de Lady Sitness Deluxe.

4. Ontspanning op de werkvloer

Je kan niet van mensen verwachten dat ze 8 uur per dag 100% geven achter de computer.  Het is ongezond en de concentratie en productiviteit zal sterk afnemen gedurende de dag. Veel beter is om af en toe even te ontspannen in de vorm van een potje tafelvoetbal, tafeltennis of darten.  Daarna is de tank weer gevuld en ben je veel scherper als je de werkzaamheden hervat.

5. Drink voldoende water

Probeer gedurende de werkdag zo’n 2 liter water te drinken. Je hart en nieren zullen je dankbaar zijn. Vermijd het drinken van teveel koffie wat vocht afdrijft en slaapproblemen kan veroorzaken.